marți, 8 noiembrie 2022

Despre proza lui Radu Aldulescu

 

Paradoxul universului ficţional marca Aldulescu este că, deşi se află sub spectrul tragediei, care apare negreşit la finalul romanelor sale, deşi cuprinde multe personaje în luptă cu sărăcia, cu neînţelegerea lumii, cu destinul neîndurător, cu autoritatea şi sistemul social crud, cu lipsa afecţiunii din partea aproapelui, cu toate acestea este un loc imaginar spre care ceva te îndeamnă mereu să te întorci. M-am tot întrebat care să fie motivele. Să fie faptul că reflectă atât de bine resorturile ascunse ale lumii noastre? Să fie faptul că nimic nu e forţat, totul este de un firesc absolut imperturbabil, dar în acelaşi timp ne şochează implicit? Să fie din cauză că nicio scenă nu pare scrisă pentru a căuta vreun efect, fiecare fiind de fapt surprinsă cu acuitatea intensă a unui simţ fin de observaţie? Să fie pentru că, din ampla galerie foarte diversă a personajelor, sigur există cel puţin unul în care ne regăsim (deocamdată mă gândesc mereu la Aurel Golea..)? Să fie pentru că Aldulescu este unul dintre rarii creatori de personaje din literatura noastră, cu o capacitate inepuizabilă de a le dezvălui fizionomia psihică prin propriul lor discurs? Să fie pentru că proza lui dezvăluie un mare stilist al vorbirii personajelor sale, pe care ştie ca nimeni altul să le asculte?

Da, şi mai mult decât atât: întorşi dintre paginile cărţilor sale, ni se confirmă impresia că lumea, dincolo de nenorocirile ei prea vizibile (şi imprevizibile) are totuşi sens, are nişte tâlcuri ascunse pe care, dacă îi citim cu atenţie romanele, învăţăm să le descifrăm. Paradoxul lui Aldulescu e şi cel al marii literaturi.



Niciun comentariu: