tag:blogger.com,1999:blog-37905788561401724212024-03-17T20:03:52.825-07:00CALVARIUMblogul OMULUI APOCALIPTICandrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.comBlogger145125tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-48045915852171520642023-06-16T01:34:00.001-07:002023-06-16T01:34:52.587-07:00COMUNICAT, PREMIILE REVISTEI FICȚIUNEA, ediția a II-a , 2023 Comunicat preluat de la Asociația Creatorilor de Ficțiune și revista Ficțiunea:Premiile FICȚIUNEA
Asociația Creatorilor de Ficțiune (ACF) & revista Ficțiunea OPTm promovează forme hibride
ale artei, considerând că limbajele creatorilor se află în armonie, iar
granițele tradiționale au intrat de multă vreme într-un proces de dizolvare. Tocmai de aceea,
Premiile FICȚIUNEA, ajunseandrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-50682305861462795932023-06-16T01:28:00.000-07:002023-06-16T01:28:12.880-07:00PREMIILE REVISTEI FICȚIUNEA, 30 IUNIE 2023 andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-7834800956387114902023-04-25T03:09:00.002-07:002023-04-25T04:10:51.630-07:00Nostalgia nu e de ajuns (despre filmul Babylon, 2022) Anul 2022 a fost, am impresia, un an retro, cu nenumărate filme, seriale și
romane plasate în trecut, anii 1920
fiind desigur o decadă des vizitată, la fel ca Belle Epoque, un simptom al
dorinței de evadare din prezent, dar având mereu pe fundal un sentiment
irepresibil de nostalgie. Pe de altă parte, filmul de actualitate este mult mai
riscant pentru orice regizor aflat sub cupola andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-67683572015540807772023-03-08T03:06:00.001-08:002023-03-08T03:06:21.654-08:00RECOMANDĂRI DE CĂRȚI SAU SCURT BILANȚ SUBIECTIV PENTRU 2022 Lista cărților care
m-au încântat/delectat/împlinit în 2022 (ordinea este chiar aceea în care le-am
citit…Mă feresc deocamdata de ierarhii, oricum subiective..). Le recomand
oricui vrea să ajungă la literatura de înaltă clasă, scrisă pe la noi..Lista de
mai jos nu se vrea un top din perspectiva criticii, nici o retrospectivă a
anului 2022, vine din plăcerea mea de a face liste, dar și andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-83992976818298021282023-02-07T01:38:00.003-08:002023-02-07T01:38:15.943-08:00Despre Oameni în trening, Robert Șerban, Polirom, 2021 Chiar dacă a
trecut ceva vreme de la apariția cărții lui Robert Șerban, Oameni în trening
(2021), mi-ar părea nespus de rău să nu scriu câteva impresii, chiar dacă
tardiv (nici nu sunt de părere că o carte are doar viața scurtă a celor trei
săptămâni de stat în vitrina librăriei, ca în cazul filmelor de pe Netflix sau
din cinema).
Toată admirația
pentru capacitatea lui Robert Șerban de a andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-43090201144501606742023-02-07T01:31:00.000-08:002023-02-07T01:31:37.331-08:00Despre Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot de Doina Ruști, Editura Litera, 2022 S-a împlinit exact un an de când eram bucuros să primesc
cartea Doinei Ruști, Ciudățenii amoroase din Bucureștiul fanariot
(Litera, 2022), mai ales că detaliile exterioare ale cărții erau deosebite.
Bucuria s-a transformat în fascinație după ce am citit cartea (conținutul a
fost cel puțin la fel de spectaculos ca și aspectul exterior..). La fel ca în
cazul altor cărți semnate de ea (mă andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-56150984674404428992022-11-08T00:20:00.000-08:002022-11-08T00:20:02.349-08:00Despre volumul colectiv de proză scurtă Dragostea când te doare (prefață de Iulia Micu, Editura Litera, 2022) -interviu de lectură
Relatează o scenă care ti-a rămas în minte (dintr-una din
povestiri)
Acum câteva zile mi-ar fi fost mai greu să răspund la această întrebare, pentru
că fiecare dintre povestirile din Dragostea când te doare are cel puţin
o scenă memorabilă. Dar nu pot să nu scriu despre această ştire absolut
şocantă, venită mult după ce am citit povestirea lui Allex Truşcă, Totul,
cum am stabilit .andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-37057091860811727042022-11-08T00:13:00.005-08:002022-11-08T00:13:43.011-08:00Romanul iubirilor neîmplinite (despre Abandon , roman de Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel în 2021) Nimic nu se potriveşte mai bine cu atmosfera verii decât un roman plasat
într-o insulă tropicală (Zanzibar), aşa cum este Abandon de Abdulrazak
Gurnah (Litera, 2022), câştigător al premiului Nobel pentru literatură în 2021,
informaţie menită să ne suscite şi mai mult interesul în privinţa acestui
prozator est-african emigrat în Anglia şi a cărui notă distinctă pare să fie,
în privinţa andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-77684698478982194642022-11-08T00:08:00.003-08:002022-11-08T00:08:31.227-08:00Despre proza lui Radu Aldulescu Paradoxul universului ficţional marca Aldulescu este că, deşi se află sub spectrul tragediei, care
apare negreşit la finalul romanelor sale, deşi cuprinde multe personaje în
luptă cu sărăcia, cu neînţelegerea lumii, cu destinul neîndurător, cu
autoritatea şi sistemul social crud, cu lipsa afecţiunii din partea aproapelui,
cu toate acestea este un loc imaginar spre care ceva te îndeamnă andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-49534788971105172882022-11-08T00:02:00.003-08:002022-11-08T00:05:06.243-08:00Un roman in cinci scenarii distopice posibile (despre Alfabetul distopiilor, 2021, de Gheorghe Săsărman) Mult mai pregnant decât în cazul ficţiunii obişnuite, naraţiunea din zona
SF se generează de la întrebarea ce-ar fi dacă? Cel mai recent roman (Alfabetul
distopiilor, 2021) al lui Gheorghe Săsărman, autor cvasi-clasicizat al
genului, porneşte de la o astfel de supoziţie: ce-ar fi dacă, într-un moment
privilegiat al existenţei noastre, am intraandrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-86168613845198877162022-04-07T12:47:00.001-07:002022-04-07T12:47:52.580-07:00Don’t Look up, o satiră apocaliptică a „smintelii”contemporane Cum am reacţiona în faţa dezastrului total, anunţat şi imposibil de evitat?
Mai precis, cum ar traversa vestea catastrofică marele imperiu mediatic care ne
înconjoară? Am putea avea încredere
neclintită în marea forţă tehnologică a prezentului să ne salveze
planeta? Ar fi vorba de vestea apocaliptică în sine sau de nenumăratele andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-58890747369495356782022-03-24T14:51:00.006-07:002022-03-24T15:00:04.680-07:00Scenariile (im)previzibilului (chestiuni actuale, de dupa 24 februarie..) Scriu aceste rânduri sub torentul din mass media și de pe rețelele sociale generat de ziua de 24 februarie (ca o bizară, crudă ironie, de Dragobete), când am asistat la invadarea Ucrainei de către Rusia, eveniment care a șters cu buretele, într-o clipă, cei doi ani de pandemie și restricții, ca și cum nu ar fi existat, ca și cum ne-am fi trezit dintr-un tip de scenariu (biopolitic, andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-57408177951652868742022-03-22T19:28:00.000-07:002022-03-22T19:28:03.551-07:00Autori fictivi și cărți fictive (În dialog cu Zenob, în Opt motive) Ce piesă vestimentară, obiect (amuletă), parfum etc.) a avut însemnătate mare pentru tine, îl consideri norocos sau magic, se leagă de o întâmplare decisivă…?Primul obiect care mi-a venit în minte a fost stiloul, dar ar suna prea plat să spun că acesta ar fi obiectul, de vreme ce nici nu sunt un pasionat colecționar de stilouri, iar acest stilou despre care vorbesc mi-a fost dăruit de andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-29027801423107373742022-03-18T04:28:00.003-07:002022-03-19T04:27:09.490-07:002021, anul scindărilor sociale, anul împlinirilor prin lucrurile simple (bilanț literar și subiectiv) 2021 a fost anul extremelor, cu cele mai mari
închideri, restricţii şi discriminări, dar şi cu perioade în care actele
obişnuite de altădată au părut acum gesturi de mare libertate (de exemplu a
merge într-o vacanţă în ţară cu familia, a merge la un restaurant, a intra
într-o librărie, teatru, cinematograf etc..). Cuvântul anului (vaccin) a fost
unul hiperîncărcat cu energii negative, andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-83837428202488611412022-03-17T04:15:00.006-07:002022-03-23T08:11:26.422-07:00LAGĂRUL DIGITAL, povestirea mea distopica despre controlul minții și alte coșmaruri recente.. Selecții din povestirea mea, apărută recent în revista Opt motive (nr. 104 / 16 (serie nouă) / 21 februarie, 2022)LAGĂRUL DIGITAL
Era greu de spus când si cum
începuse, al naibii de greu... Degeaba se străduia să-şi amintească. Fiecare
încercare se solda cu o senzaţie de durere în piept şi în cap, spre ceafă.
Simţea cu claritate că pierduse ceva ireversibil, el şi andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-6857617079325589502022-03-17T03:52:00.003-07:002022-03-19T04:35:35.040-07:00Cum să (re)învățăm libertatea (pornind de la cartea Franța împotriva roboților, de Georges Bernanos, Editura Tracus Arte, 2021) Cum
să (re)învățăm libertatea
Am
început anul 2021 citind eseul lui Bernard-Henry Lévy (Acest virus care ne smintește, Editura Act şi Politon), scris în prima jumătate a anului 2020
și am sfârșit același 2021 cu Franța
împotriva roboților (Tracus Arte),
de Georges Bernanos, apărut în traducere românească (andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-3849619476463018172022-03-16T07:31:00.001-07:002022-03-16T07:31:17.587-07:00Obiectele dispărute ale comunismului: Despre diafilm Un alt obiect dispărut azi și pe care l-am regăsit tot anul
acesta: diafilmul. Un fel de frate mult mai lent al
aparatului numit cinematograf, cu care are câteva elemente comune, cum ar fi
trecerea unor fotograme prin dreptul unui fascicul de lumină, dar această
trecere e atât de lentă (nu se pot derula rapid imaginile) încât ne aduce
aminte de lanterna magică, andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-84392392979409345962022-03-16T07:23:00.003-07:002022-03-17T04:00:11.898-07:00Despre Nopți albe. Smerita de Dostoievski, Editura Litera, 2021. F.M. Dostoievski, Nopți albe. Smerita, Traducere de Nicolae Gane, Editura Litera,
2021.
Volumul reunește două nuvele timpurii,
având câteva puncte comune ca stil și tehnică (narator-actant) și subiect
(iluziile spulberate ale cuplului și iubirii, până la urmă disoluția sensului
vieții), dar oferind diagrama a patru personaje radical diferite: în Nopți albe, nuvelă cu multiple
andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-86163497978973587342022-03-16T07:15:00.004-07:002022-03-17T03:57:56.694-07:00Despre noul roman al lui Radu Aldulescu, Drumu-i lung, căldura mare, Editura Litera, 2021 Radu Aldulescu este, nu am nicio
îndoială, un scriitor clasic, canonic al literaturii noastre din ultimii
treizeci de ani. Nu ştiu în ce măsură establishment-ul nostru critic este
dispus să-i acorde chiar acum acest statut, dar această eventuală reticenţă se
datorează exclusiv unor conjuncturi şi unor politici culturale, unor inerţii,
care în timp, vor dispărea şi vom rămâne cu cărţile. andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-83090770941797504642021-03-17T05:44:00.001-07:002021-03-17T05:44:16.924-07:00Anii marilor descoperiri literare (2007-2010)<!--[if gte mso 9]>
Normal
0
false
false
false
MicrosoftInternetExplorer4
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4ptandrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-22481023176588756822021-01-25T04:27:00.002-08:002021-03-17T05:41:01.468-07:00Amintiri din era predigitală <!--[if gte mso 9]>
1024x768
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
Normal
0
false
false
false
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-70385244713933212242021-01-19T04:50:00.001-08:002021-01-19T04:50:12.045-08:00Anul în care am cumpărat pâine cu declaraţia pe propria răspundere <!--[if gte mso 9]>
Normal
0
false
false
false
MicrosoftInternetExplorer4
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
<![endif]--><!--[if gte mso 10]>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0inandrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-37283242263555343642020-09-01T13:46:00.001-07:002020-09-01T13:48:40.360-07:00Înapoi în vechiul Mănăștur Nu puteau lipsi de pe acest blog aceste fotografii cu o parte din Cluj în care am copilărit în anii 80 și care tot atunci a suferit o radicală schimbare (începuturile au fost mai devreme, desigur), mă refer la Mănășturul vechi, cel al ultimelor grădini, dispărute atunci sub buldozere, escavatoare și la final betoanele eterne de azi, cu ample modificări inclusiv de relief (îngroparea unor andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-9748576658403998572020-08-28T02:55:00.004-07:002022-03-19T04:28:43.976-07:00Povestirea Act finalLa multă vreme după terminarea romanului Calvarium, pe când nu credeam că voi
mai scrie proză, iată că un vis interesant a redeclanșat procesul scrierii.
Povestea a zăcut vreo câțiva ani la sertar, și abia acum m-am hotărât s-o public
(deși n-are deloc legătură cu bio-apocalipsele de azi). Ciudat e că e prima mea
povestire publicată într-o revistă (iată, la o vârstă deja venerabilă..)
Versiunea andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3790578856140172421.post-31225789520746607392020-08-20T03:45:00.001-07:002020-08-20T03:46:51.777-07:00Despre distopie, escapism și alte chestiuni actuale Iată un dialog cu doamna Cristina Rusiecki, apărut în Cultura, ale cărui întrebări mi-au oferit ocazia de a rezuma absența de pe acest blog și de a-l actualiza implicit:<!--[if gte mso 9]>
Normal
0
21
false
false
false
<![endif]--><!--[if gte mso 9]>
andrei.simuthttp://www.blogger.com/profile/14305440873133699076noreply@blogger.com0