miercuri, 16 martie 2022

Despre noul roman al lui Radu Aldulescu, Drumu-i lung, căldura mare, Editura Litera, 2021

 




Radu Aldulescu este, nu am nicio îndoială, un scriitor clasic, canonic al literaturii noastre din ultimii treizeci de ani. Nu ştiu în ce măsură establishment-ul nostru critic este dispus să-i acorde chiar acum acest statut, dar această eventuală reticenţă se datorează exclusiv unor conjuncturi şi unor politici culturale, unor inerţii, care în timp, vor dispărea şi vom rămâne cu cărţile. Orice cititor cu oarecare competenţe literare, deschizând la întâmplare cartea de faţă, va trebui să fie de acord că e vorba de un scriitor cu amprentă stilistică inconfundabilă, care scrie cu o naturaleţe debordantă, cuceritoare, mai ales că reuşeşte, prin frazele sale arborescente, să genereze un flux discursiv în care, odată intrat, e foarte greu să mai ieşi. Acest fapt se datorează şi capacităţii inepuizabile de fabulaţie, a uşurinţei cu care generează intrigi principale sau secundare, dar şi faptului că acestora li se dezvăluie la final motivaţia de profunzime şi legăturile interne, păstrând densitatea tensiunii dramatice pentru fiecare scenă.

Drumu-i lung, căldura-i mare se constituie din două confesiuni, două vieţi paralele, cea a lui Daniel Elefterescu şi cea a Florenţei, care îşi rememorează până la un punct vieţile, perfect ghidaţi desigur de strategiile auctoriale de construcţie a edificiului narativ, dar fără ca autorul să-şi facă simţită prezenţa. Intenţia auctorială pare să fie aceea de a lăsa impresia că personajul organizează totul, mai precis cele două instanţe care domină discursul, pentru că perspectiva le aparţine, cu schimbul, fiecăruia pe întreg parcursul romanului (desigur, există şi aici destule momente în care punctul de vedere e asumat şi de alte personaje, iar critica a remarcat această „democratizare” adusă de autor punctelor de vedere).

 Spre deosebire însă de Sonata pentru acordeon, unde aproape fiecare personaj, oricât de episodic, avea ocazia de a-şi expune perspectiva, fie direct, prin replică de dialog, fie prin discurs indirect liber, efectul fiind o avalanşă alertă de poveşti şi puncte de vedere, în Drumu-i lung, căldura mare autorul decide să ofere celor doi protagonişti privilegiul punctelor de vedere dominante. Trecerile de la o conştiinţă la alta sau de la un timp narat la altul sunt însă la fel de line şi la fel de bine controlate, aşa cum se întâmplă chiar din primele pagini ale romanului: plonjăm, prin povestirea mamei Florenţei, în timpul comunismului de început, când bunica venise în Capitală şi se angajase la acea fermă, apoi în timpul venirii mamei, care se stabileşte în blocurile Coloniei, şi, oferind o altă pagină antologică pentru modul reprezentării realităţilor comuniste, relatând prin ochii bunicii, o întâlnire chiar cu Ceauşescu, subliniind cu ironie discretă şi umor detaliile pe care aceasta le rememorează. Pe scurt, este o întâlnire total apolitică, din care bunica reţine doar parfumul scump al „conducătorului iubit”, aducând aminte cititorului că şi Sonata pentru acordeon ipostaziase tot o întâlnire apolitică dintre galeria umiliţilor, a lumpenilor din Ferentari şi contextul epocii (aşa cum critica a observat). Vom avea multiple astfel de glisări spre alte timpuri trecute, dar ele se construiesc, ca la Faulkner, prin intermediul rememorărilor aparţinând personajelor. Am putea spune că discursul romanului este un haos perfect controlat, cu o construcţie narativă impecabilă: romanul începe şi se termină simetric, cu această confruntare dintre cele două istorii paralele. În plus, fiecare paranteză deschisă de personaj se închide firesc la un moment dat.

 Cele două fluxuri discursive al lui Daniel şi al Florenţei se pot asemăna cu două braţe de râu care, deşi apropiate iniţial, se îndepărtează treptat, inclusiv de prezentul narat, spre a se reuni la final, într-un mod deopotrivă memorabil şi neaşteptat, pe care nu-l voi dezvălui, pentru a nu vă strica plăcerea lecturii. Dialogismul începe de aici: un contrast multiplu între două personaje care îşi împart egal domeniul, îndeplinind fiecare funcţia de protagonist, dar şi de narator, astfel că discursul lor generează firesc alte personaje secundare care, la rândul lor au ocazia de a se dezvălui prin limbaj, de a se auto-caracteriza prin propriile vorbe. Exemplele abundă. Mă opresc la unul singur: modul cum redă Florenţa atmosfera din biroul notarial unde lucrează, prin redarea ticurilor verbale ale şefei, care îşi apostrofează în fel şi chip angajatele, exploatându-le până la capăt.

Cititorul romanului Drumu-i lung, căldura mare va fi delectat cu o avalanşă de întâmplări şi întorsături de situaţie, cu mult umor şi ironie fină, cu o galerie impresionantă de personaje, care mai de care mai variate, fiecare venind pe scena discursului cu tolba proprie de poveşti, dincolo de care răzbate tragismul tăcut al unor existenţe chinuite, al unor evenimente care închid în ele ireversibilul, al unor fiinţe care trebuie să poarte mereu cu ele crucea grea a umilinţei. Chiar dacă uneori răzbate ironia auctorială cu care sunt accentuate anumite trăsături ale personajelor, autorul le învăluie cu o anumită candoare, fiind vorba de o implicită pledoarie pentru umanitatea lor. Defectele sau limitările fiinţelor umane, pare să ne transmită autorul, se datorează circumstanţelor în care au fost azvârlite fără avertizare şi aici rezidă misterul destinului lor.

(selecție din prefața mea la roman).

Niciun comentariu: