Filmul care mi-a incantat vara, pe langa Inception (care e intr-adevar unul din cele mai bune filme ale anului) a fost un film sarbesc din 1995, ZAHRADA/ THE GARDEN, regizat de Martin Sulik
http://www.youtube.com/watch?v=msiSRjy5-u0&feature=related
Intai chestiunile subiective: filmul e perfect pentru cineva care viseaza sa se izoleze undeva departe de anxietatile si tulburarile unui mare oras, asa cum eram eu in aceasta vara, in acelasi timp in imposibilitatea de a parasi orasul, izolat la munca fortata in propriul apartament.
Toposul in jurul caruia se axeaza tot filmul este gradina pe care Jakub o mosteneste de la bunicul sau, spatiu magic si protector, aflat insa mereu in drumul unor bizare personaje si locul unde Jakub decide sa se stabileasca, punand capat unei existente care isi dezvaluie tot mai mult morbul ratarii (Jakub locuieste cu tatal sau care este croitor, chestiune dezvoltata ulterior simbolic de film). De altfel, regizorul impresioneaza tocmai prin aceasta maniera de a glisa spre simbolic din cele mai trviale situatii, de a trece dincolo de nivelul comic de suprafata, fara a avea insa liniile ingrosate in stil Kusturica. (tot in 1995 aparea un alt mare film, Underground). Capitolul intai (filmul e structurat pe capitole, ca o carte veche) cuprinde cateva dialoguri atat de cunoscute intre tata si fiu, primul protestand la adresa leneviei celui din urma si indemnandu-l sa isi ia un apartament, de pe urma vanzarii gradinii bunicului. Un prim punct de cotitura, care va insemna si trecerea spre alt plan al vietii lui Jakub, o trecere spre alte valori si ritmuri, parca atat de potrivita cu niste vremuri de instabilitate, cand obisnuitele repere "burgheze" nu mai semnifica nimic.
Filmul pare pornit direct din filonul realismului magic, mai ales odata cu aparitia "Fecioarei cu puteri miraculoase" (in traducere libera), un realism magic apropiat de cel romanesc din anii 60 (numeroase detalii ale vietii cotidiene la tara trimit direct spre realitatile romanesti). Astfel de personaje sunt si Benedict sfantul, care isi face intrarea cu turma de oi, propovaduieste virtutile umilintei si il sfatuieste sa se stabileasca acolo.
Caietul vechi al bunicului cu scrierea indescifrabila are nevoie de oglinda adusa de "Fecioara miraculoasa" pentru a fi descifrata, la fel ca intregul microcosmos in care a intrat Jakub, filmul fiind deci si o poveste inititatica. Al optulea capitol pune in scena in mod ironic tocmai concluziile la care ar putea ajunge un spectator pripit, care ar crede ca mesajul filmului indeamna la eliberarea de tehnologie, regresia spre natura si primitivism, prin intermediul unui Rousseau prozaic si modern..
Un film despre dificultatea de a te izola de bruiajele si intruziunea lumii dezlantuite din jur si despre atatea altele..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu