joi, 7 februarie 2019

Treizeci şi patru de istorii despre comunism (Ruxandra Cesereanu, Un singur cer deasupra lor)




Ruxandra Cesereanu,
Un singur cer deasupra lor,
Polirom, 2013, 235 p.


Cel mai recent roman al Ruxandrei Cesereanu, Un singur cer deasupra lor, este o surpriză pentru cititorul cunoscător al istorisirilor nostagice recente (inclusiv filmice), în cheie minimalistă, având comunismul drept cadru-personaj, asumându-l ca pe o stare firească, ca pe o forţă a naturii, distantă şi de neînţeles, ca pe un decor fascinant unde viaţa poate să se desfăşoare în ritmurile ei neabătute. Nimic din toate acestea în acest roman, în care intenţiile autoarei sunt de a ne demonstra exact contrariul: comunismul poate fi înţeles, mai ales prin apropierea introspectivă faţă de martorii săi direcţi; comunismul ilustrează adesea banalitatea răului, dar şi eroismul implicit al celor ce s-au opus; comunismul este, înainte de a fi devenit un decor exotic, un fenomen totalitar; comunisml a fost de fapt insuportabil şi intolerabil, dacă e să privim din perspectiva destinelor excepţionale care au ales să lupte cu el; Istoria cu majusculă a celor 50 de ani poate fi re-apropriată şi insolitată într-o ficţiune masiv inspirată din experienţa directă a martorilor ei, în pofida distanţei insurmontabile ce ne separă de epoca de dinainte de Revoluţie.
Cartea porneşte deci de la un pariu maximalist, de a reflecta la fiecare mare eveniment al Istoriei românilor sub totalitarism printr-o poveste, printr-un personaj care să-i resusciteze pe deplin întreg dramatismul: lupta partizanilor în munţi – „Lucreţia” (referire documentată la personajul real al Lucreţiei Jurj); represiunea violentă a acestora – „Tinu” (soldatul care participă la prinderea lor); deportarea în Bărăgan – „Driş”;  fenomenul Piteşti, infernul „reeducărilor” – „Alexandru” (poate cel mai dur capitol al cărţii); persecuţia preoţilor greco-catolici – „Padre Basilio” (tot printr-un personaj real, al bunicului autoarei, Vasile Cesărean); legea interzicerii avorturilor – „Anda”; metoda racolărilor la securitate din noua eră ceauşistă – „Onac”; cenzura şi interiorizarea perfectă a obedienţei totale faţă de sistem – „Silvestru” (cel care ajunge să-şi cenzureze propriul poem), ravagiile urbane ale masivelor demolări – „Domnul Ionescu” (cel care va refuza să părăsească o casă aflată deja sub asaltul buldozerelor) , emigrarea clandestină prin trecerea Dunării – „Roby”, reprimarea Revoluţiei şi invenţia diabolică a teroriştilor – „Iunian”; victimele Revoluţiei şi dorinţa de libertate a tinerilor, fenomenul Piaţa Universităţii, mineriadele etc. Construcţia romanescă ascultă nu doar de legea poveştii derivate din fizionomia unui personaj (există şi personaje fără poveste, precum „Şosescu”, „Coana” sau „Ilişoi”), dar şi de binomul victimă – călău: fiecărui luptător şi implicit martir al confruntării cu sistemul opresiv iîi este contrapus un exponent al acestuia.
 Riscurile unei astfel de construcţii romaneşti nu sunt puţine şi sunt derivate şi din proiectul de a asimila ficţional toate „esenţele tari” ale celei mai întunecate perioade din istoria secolului trecut: revenirea la reprezentarea comunismului ca sistem opresiv are ca rezultat împărţirea inerentă a personajelor între victime şi opresori, care la rândul ei ar putea aluneca în tezism, risc pe care autoarea reuşeşte să-l evite. Acest fapt se datorează capacităţii de a pune în scenă o pendulare discursivă interesantă între cele două şi o concatenare spectaculoasă între destinele celor ce au suferit şi celor care au organizat opresiunea. Povestea fugii neîntrerupte şi a miraculoasei supravieţuiri a partizanilor în munţi nu este completă fără portretul lui Tinu, soldatul mânat de dorinţa iraţională de a captura sau împuşca măcar un „bandit” din munţi. Povestea lui „Hambu”, un comunist care se îndrăgosteşte de nevasta unui partizan dispărut (Marcu), este implicit şi o succintă demonstraţie despre despre cum noua „ordine” dezlănţuie o forţă malefică imposibil de stăvilit, spulberând în egală măsură şi destinele victimelor şi pe cele ale opresorilor. Hambu, pentru a se putea căsători cu Aurelia, contribuie la prinderea şi uciderea lui Marcu, al cărui cap tăiat îl aduce soţiei drept dovadă, fapt ce declanşează veşnica nelinişte a unei familii, totul redat într-un stil al maximei concizii, în două pagini memorabile, apropiate aici de forţa realismului magic. Povestea lui „Iasmin”, rănit şi spitalizat, este consecinţa indirectă a dorinţei de putere a generalului Iunian, surprins la pupitrul de comandă, dând telefoane şi răspândind el însuşi zvonurile despre existenţa teroriştilor, făcând o diversiune a cărei victimă este tocmai Iasmin, martor al măcelului şi folosit drept dovadă a existenţei acestora. Firul care leagă capitolele „Ilişoi”, „Andrei” şi „Pâlcu” este iarăşi evident: Piaţa Universităţii şi prima mineriadă, unde Andrei este studentul pletos care proiectează atmosfera de Woodstock asupra „Pieţei U”, iar Pâlcu este unul dintre minerii care reprimă acest vis. Capitolul despre Pâlcu redă magistral atmosfera postdecembristă de incertitudine, haos şi  violenţă, la care şi-a adus o contribuţie majoră şi presa vremii: în drum spre Bucureşti, Pâlcu citeşte ziarele, încercând să înţeleagă rostul misiunii lor, asimilând sârguincios lozincile şi limbajul violent al propagandei, redând cu umor contrastul dintre limbajul de lemn al ziarelor şi ce înţelege un individ simplu, transformat de Istorie în ucigaş fără voie.
Romanul pune în scenă o confruntare între cele mai diferite registre stilistice cu care fiecare tipologie socială este reprezentată,  putând astfel să creioneze memorabil o suită amplă de personaje. Categoria celor ce au clădit comunismul cuprinde o paletă largă de caractere umane, de la creierele mecanismului central de represiune precum Ţurcanu sau generalul Iunian, la banali activişti ca Hambu, dar şi minerul Pâlcu, acţionat de fantasmele violente ale inconştientului colectiv postdecembrist sau soldatul Tinu. Cei doi sunt cazuri exemplare pentru modul cum angrenajul diabolic declanşat de noul regim cuprinde şi oameni obişnuiţi, transformându-i cu uşurinţă în criminali.
Tot prin intermediul personajelor sunt reprezentate şi marile treceri de la o decadă la alta, încadrând coloratura specifică a fiecăreia şi surprinzând şocul schimbării. Anii obsedantului deceniu (primul act al dramei) trăiesc din nou în toată grozăvia lor prin Ţurcanu, Gheorghe Pintilie, prin victime ale gulagului românesc ca Alexandru, prin deportaţi în Bărăgan precum Driş. O a doua parte, un al doilea act începe cu noua atmosferă uneori erotizată (ca în „Iubiţii”) a anilor 60, cu interzicerea avorturilor (prin cazul Andei), când începe „rezistenţa mută”, un alt stadiu al luptei cu sistemul, când confruntarea se consumă mai degrabă cu propria interioritate, ca în cazul lui Onac, cel care, după multe refuzuri şi frământări, acceptă să devină delator. Sunt supravieţuiri mai puţin eroice, dar la fel de dramatice precum în povestea avortului clandestin al Andei sau împlinirea obedienţei totale ipostaziate de Silvestru, cel care îşi cenzurează propriul poem, o reducţie la absurd a ideii de cenzură.
 Un al treilea act al dramei pricinuieşte revenirea unui anumit „eroism” al confruntării directe cu sistemul opresiv, prin personaje ca Andrei sau Iasmin, dar şi Petru, o invocare rapidă a personalităţii lui Ioan Petru Culianu şi a morţii sale, pus în oglindă cu portretul ucigaşului său. Fiecare capitol e adesea povestea ultimei zile din viaţa personajelor, deci o deliberată focalizare pe dramatismul confruntării cu sistemul. Cu toate acestea, romanul nu duce lipsă nici de scene ale unor zile obişnuite din viaţa personajelor, cum ar fi scenele cu preşedinţi („Şoşescu”, „Ilişoi”) sau capitolele – interludii, care nu urmăresc relatarea unui eveniment, cum sunt „Săndiţa şi Lilica”, „Ciuciu”, „Iubiţii” sau „The Great Grey”. Chiar dacă romanul aduce o reabilitare a caracterelor excepţionale, fie în sensul celor martirizaţi de comunism, fie a personajelor diabolice, întrupând răul extrem, nu lipseşte umorul, fie prin comicul de limbaj („Şoşescu”, „Pâlcu”), fie prin comicul de situaţie („Şoşescu”, „Şoimuleţii” sau „Miliţia română: rubrica Fapt Divers”).
            Romanul Ruxandrei Cesereanu este o apariţie singulară în peisajul ficţiunilor actuale despre comunism, schimbând radical registrul minimalist al figurării exotice şi fetişiste a comunismului, devenit o sumă de obiecte, un decor, o recuzită. Autoarea îşi asumă şi depăşeşte riscurile derivate din pactul maximalist de a figura „esenţele tari” ale comunismului, de a-i transfigura ficţional toate marile evenimente, de a le reprezenta prin tot atâtea personaje, caractere excepţionale sau comune, „îngeri” sau demoni.

Niciun comentariu: