marți, 8 noiembrie 2022

Despre volumul colectiv de proză scurtă Dragostea când te doare (prefață de Iulia Micu, Editura Litera, 2022) -interviu de lectură

 

  1. Relatează o scenă care ti-a rămas în minte (dintr-una din povestiri)

Acum câteva zile mi-ar fi fost mai greu să răspund la această întrebare, pentru că fiecare dintre povestirile din Dragostea când te doare are cel puţin o scenă memorabilă. Dar nu pot să nu scriu despre această ştire absolut şocantă, venită mult după ce am citit povestirea lui Allex Truşcă, Totul, cum am stabilit . Ştirea: o mireasă a murit împuşcată la propria nuntă, după ce un invitat a tras în aer, după o tradiţie iraniană (aici versiunile diferă, unii scriu că a tras cu un pistol, alţii pomenesc de o puşcă etc). Văzând ştirea am îngheţat (citisem textul cu o lună în urmă..) Povestirea învăluie un eveniment similar, prin multiple strategii narative pe care nu le voi analiza aici, în aşa fel încât la final ne întrebăm dacă evenimentul chiar a avut loc sau e rodul imaginaţiei surescitate a protagonistului (perspectiva este mereu a lui). Iată o întâlnire bizară, imposibilă, între realitate şi ficţiune, cu multiple semnificaţii, despre care s-ar putea scrie o altă povestire...

Povestirea lui Cosmin Leucuţa ne conduce spre teritoriul nostalgiilor copilăriei, făcându-ne să ne îndrăgostim de personajul ei misterios, oferind spre final o întorsătură neaşteptată, pe care n-o voi dezvălui.

      Dar povestirile din volum sunt extrem de diferite ca formulă, nu toate mizează pe o singură scenă-şoc: Rondelul Doinei Ruşti pare să pornească de la pariul contrar: cum să scrii o povestire fără a recurge la un astfel de moment, dar oferind o atmosferă de mare tensiune de la început până la sfârşit, bazată pe senzaţia de permanent pericol în care se găseşte Iozefina, fără să ştie, ca şi cum am vedea-o călcând pe un fir subţire, la mare înălţime..

Liviu G. Stan pare să mizeze pe ambele paliere ale efectului, şi pe o atmosferă aparte clădită pe parcurs, fiind bine ancorat în senzorial, dar şi pe o surpriză la final, una care să pună împreună grotescul şi candoarea.


2. În care dintre întâmplări, gesturi te-ai regăsit?

M-am regăsit cel mai bine în „mesajul” povestirii lui Dorian Dron, Mesajul, o proză-protest contra a ce am trăit cu toţii, dar am asistat fără să putem face ceva, fără să putem opri nebunia: discriminările pe baza unui aşa-zis certificat verde, cruciada mediatică şi socială contra nevaccinaţilor, într-un cuvânt, dictatura sanitară. E o povestire scrisă la cald, fără ocolişuri, care mizează tocmai pe scenele-şoc care ne-ar putea trezi din letargia acceptării a oricăror restricţii. Povestirea lui Dron transmite bine şi senzaţia pe care unii dintre noi am avut-o prin 2020 sau 2021 că orice abuzuri ar putea fi posibile, chiar sub ochii noştri, chiar sub pavăza legii.

Dar m-am regăsit şi în povestirea lui Radu Găvan, Între nisip şi apă, un excelent text despre bătrâneţe, singurătate, trecerea timpului şi înstrăinarea totală faţă de prezent. M-am regăsit şi în atmosfera excelent construită de Cosmin Leucuţa în povestirea lui, hrănită parcă exclusiv de nostalgii după vremuri şi personaje trecute, dispărute ireversibil.

 

 



3. Există un personaj despre care
ți-ar fi plăcut să știi mai mult?

Multe dintre prozele volumului mizează pe elipsă, pe informaţia lacunară, pe scenele lipsă, lăsând în mister personajele conturate până acolo. Un astfel de personaj este conturat de Laura Sorin în Lună nebună, personaj memorabil în absenţa unui nume propriu, în absenţa unui discurs interior veritabil, înlocuit de o sumă de senzaţii, mirosuri, percepţii rapide, abil construite. Personajele lui Radu Aldulescu, din Descânt de deochi, rămân în ceaţa primei întâlniri (cu cititorul), dar ghicim dincolo de asta o amplă gamă de trăiri, Aldulescu fiind un mare creator de personaje, la fel ca Doina Ruşti. Iozefina din Rondel rămâne şi el în ceaţă, fiind poate personajul despre care am fi dorit să aflăm dacă a trecut efectiv printr-o experienţă traumatică sau a evitat-o în ultimul moment, a fost sau nu îndrăgostită sau doar tentată de o experienţă nouă. Dar tocmai această indeterminare a textului îl face mai interesant.


4. Ce elemente de stil ti-au stârnit interesul prin noutate?

 

Chiar dacă perspectivele insolite ale naratorului abundă în literatură începând de la Măgarul de aur de Apuleius (acolo naratorul coincide cu protagonistul, transformat într-un măgar, după cum se ştie), aş menţiona povestirea Laurei Sorin, Lună nebună ca o excelentă construcţie stilistică a unei astfel de perspective, totodată un punct de vedere redat senzorial cu o consecvenţă menţinută ireproşabil până la capăt, dezvăluind o construcţie perfect simetrică, un cuplu format din două forţe total antagonice. În ansamblu, volumul arată o paletă largă de opţiuni stilistice, toate foarte atent lucrate şi consecvente în raport cu propria premisă.


5.  Pe care dintre scriitorii volumului îi citisesi anterior
și care au ajuns la tine doar prin această lectură?
6. Î
ți place ideea unui volum colectiv, cu povestiri scrise special pentru acest volum? Mai mult decât un roman?

 

5,6. Un astfel de volum colectiv are multiple avantaje: poate fi, pentru un critic, o rapidă informare asupra stării de azi a prozei, o carte de vizită pentru autori necunoscuţi până atunci. Pe de altă parte, ritmul nebun al existenţelor noastre zilnice, fragmentate în extrem, ne-ar predispune către lectura prozei scurte, care, teoretic, ar trebui să aibă mult mai mare priză la public decât romanul, mai potrivit pentru perioadele de repaus, vacanţe (pentru un timp cotidian unitar). Astfel de antologii sunt şi o formă de celebrare a diferenţei într-o lume a uniformizării: e vorba de autori extrem de diferiţi unii de alţii, nu doar ca orizont generaţionist, dar mai ales ca abordare stilistică, de viziune etc. Apropo de ritmul alert: observ că aproape fiecare povestire reflectă stilistic această accelerare a existenţelor noastre, asimilând-o cât se poate de evident.


7. Ce temă ar fi de interes pentru următoarea carte colectivă a Bibliotecii de Proză Contemporană?

În primul rând m-aş gândi la o antologie pe tema sfârşitului lumii, având în vedere ultimii doi ani, dar în acelaşi timp m-aş gândi dacă nu ar fi mai potrivită una despre raportarea la moarte sau una legată de alunecarea ireversibilă a lumii noastre către distopie, către un sistem totalitar bazat pe tehnologie foarte performantă. Realitatea acestor ultimi doi ani le-a actualizat pe toate trei într-o confuzie care mai continuă şi azi. Să nu uităm că, aşa cum spunea cineva, adevărul poate fi formulat cel mai bine doar sub forma ficţiunii.

Niciun comentariu: